Just Do It – Az emberi nyomda

Amikor sportról beszélünk, nincs valódi kézzelfogható melléktermék. Játszanak egy játékot, lefutnak egy távot és kész, a sport a pillanatnak él. Az atlétika vagy a csapatjátékok űzői élvezettel vetik bele magukat a sport világába. Ellenben, akik annyira nem aktívak, könnyedén ülhetnek kispadon és figyelhetik onnan az eseményeket, aktív részvétel nélkül. Ezzel a problémával és kihívással nézett szembe a Nike Törökországban, ahol a sportban való részvétel a legalacsonyabb Európában.

Isztambul a fanatikus sportrajongók egyik nagyvárosa. Ezt a szenvedélyt akarta megragadni a Nike Törökország. Az aktív sport ösztönzésére elindította a „Made by Movement” kampányt, melynek célja, hogy elérje az isztambuli embereket egy sor kihívás útján. A kampány során online kihívásokat adtak és a legjobban teljesítők kaptak egy-egy példányt a limitált kiadású plakátokból, melyeket szó szerint a sportolók készítettek és alá is írták azokat.

Ez a nyomtatott anyag a kampány középpontja, mivel ösztönző erővel szolgál a résztvevők részére és ez a sport fizikai megnyilvánulása. Ahelyett, hogy egyszerűen terveztek volna egy designos plakátot és kinyomtatták volna, a Nike Törökország készített egy „emberi nyomdát”. Ezt az óriás nyomdát úgy tervezték és építették meg, hogy megragadják a sportolók mozgását, azt továbbítsák papírra, melyből egy sor egyedülálló „Made by Movement” plakát jött létre. A kerékpárosok mozgatják a szállítószalagot, a futók porfestéket robbantanak, a bokszoló az erejével bélyegzi meg a papírt, a labdarúgó sorozatképpel járul hozzá a végeredményhez, a gördeszkás a papíron végiggurulva adja a mintát, egy fekvőtámasszal belenyomják a Nike jelet, majd a kosárlabdázó egy zsákolással végzi el a végső simítást, a „Just Do It” feliratot.

Ötletből nyomda

Az első lépés a megvalósításhoz a technikai lista kidolgozása volt, melynél hozzányúltak a digitális technikákhoz is, de más, hagyományos nyomtatási technikák kaptak igazán teret. A siker érdekében, meg kellett ismerniük, hogyan kerülhetnek egymásra a rétegek, mit-milyen technikával helyezhetnek el a papíron és csak ezután találhatták meg a megfelelő sportot a feladathoz. Az első nagy kihívás, miután véglegesítették az terveket, az volt, hogy a valóságban is kivitelezzék azokat. A munkát Törökországban végezték, az építkezésnek körülbelül két héttel a forgatás előtt kellett elkezdődnie, ahol acélból felépítették a nyomdát.

Nézzük meg mi is történik egy-egy szakaszán a videónak.

Bringások hajtása

Az ötlet az volt, hogy a hat kerékpáros táplálja a gép mozgását. Egyszerű beállítás volt, a kerékpárok egy fogaskerékhez csatlakoztak, és a papírt függőleges helyzetben felfüggesztve mozgatták fél futballpálya hosszan. Ahhoz, hogy ez működjön, csapatként kellett dolgozniuk. Ez a csapatmunka fontos eleme az egész kampánynak.

A tinta robbanása

Ezután a papír végigfut egy termen, ahol egy csapat futó egy lézersugarakkal keresztülfűzött rámpán szalad végig. Ahogy ezek a lézersugarak megtörnek a futók lábán, porfestékek robbantak rá az előttük elhaladó papírokra. Amelyiket közvetlenül érte a festék, ott erősebb lett a nyomat, amelyik már csak a leszálló felhőbe futott bele, ott gyengébb. Ennek köszönhetően minden poszter egyedi háttérréteget kapott.

A boksz bélyeg

Ezután a bokszoló elé úszik be a papír. A bokszzsák hátulsó felére egy tintával átitatott bélyegzőt szereltek és az egészet egy keretbe helyezték el, így az ütés erősségétől függően erősebb, vagy gyengébb lett a minta és annak elhelyezkedése is véletlenszerűen történt, az ütés pillanatában. Kicsit féltek, hogy az ütések erejétől ki fog szakadni a keret, de szerencsére a jó tervezés és kivitelezés miatt, ilyenre nem került sor.

Stroboszkóp fotósorozat

Ezen a fázison a papír az egész folyamat egyetlen digitális szakaszába lép. Az alkotók szerettek volna egy olyan mozgalmas, realisztikus képet megragadni és elhelyezni a poszteren, mely az absztraktabb elemekkel együtt kerül egyensúlyba. Stroboszkóp típusú fotósorozattal oldották ezt meg, ahol a focista mozgása aktiválta a vaku sorozatot, majd ezt egy számítógép feldolgozta kéttónusú képpé és digitális úton a papírra juttatta.

Félcső tipográfia

A rövid digitális kitérő utána a papír visszatér a szállítópályára, ami egy gördeszkás félcsövön viszi keresztül. A gördeszkás szó szerint átgurul a papíron. Ez nem olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre tűnik, hiszen a legkisebb magasságkülönbség is potenciális veszélyt jelenthet a sportoló számára. A kerekekbe belevésett mondatot sötétben látható UV tintával viszi fel a papírra, ezt a festéket a rámpa tetején viszi fel a kerekekre a gördeszkás, mielőtt elindulna. Az olvasható mondat nem más, mint a „Mozogj!” törökül.

Dombor-nyomás

Ezután a Nike Training Class a következő állomás. Itt a lányok egy „belly up” rutint végeznek, melynek egy pontján fekvőtámasz pozícióba „leesnek” a földre. Ezt a lefelé irányuló erőt használták fel egy bélyegző eszköz beindítására, mely nyomást gyakorol egy lemezre, ami a Nike jelet dombornyomással helyezi el a papíron.

Zsákolt magas-nyomás

Végül a szállítópálya elviszi a papírt az utolsó állomásra, a kosárlabdába palánkhoz. Egy masszív rugós mechanikával a palánkot átalakították egy nyomdagéppé, mely a zsákolás hatására a papírra nyomja a klasszikus „Just Do It” feliratot, ezzel elkészül az egyedi poszter.

A kampányt az amszterdami Wieden + Kennedy valósította meg. Az igazgató, James Frost elmondta, hogy amikor az ötletet bemutatták neki, az egyetlen kikötése az volt, hogy mindennek teljesen valóságosnak kell lennie és sikerült is így kivitelezniük a munkát. „Izgalmas és félelmetes” – így jellemezte a kampányt, melyhez töménytelen energia, csapatmunka és tervezés kellett, de ennek köszönhetően jött létre az „Emberi nyomda”.

Jöjjön hát a várva várt videó!

Elképesztő és csodás módja ez a plakátnyomtatásnak, de természetesen gyorsabban és költséghatékonyabban is elkészíthetőek kivételes reklámanyagok! Árajánlatért keresd a Premier Nyomdát!

Forrás: www.inkondapaper.com

[social_share show_share_icon="yes"]