Sikeres magazinok: mi a titkuk?

A printek piaci helyzetével és jövőjével már korábban is foglalkoztunk, ezúttal pedig azt vizsgáltuk, mi a közös a hazai vezető lapokban, hogyan használhatóak sikeresen a különböző felületek, illetve mire fontos odafigyelnie annak, aki újságkiadásba vágná a fejszéjét.

Offline vagy online?

A digitális forradalom idején sokakat foglalkoztatta a kérdés: vajon a weboldalak és az internetes blogok legyőzik-e a nyomtatott médiát és örökre a feledés homályába taszítják az információközlés e jól ismert formáját, vagy hamvaiból feléledve újra utat tör magának a print? Nos, a válasz körvonalazódni látszik: a két műfaj együttműködése hozhatja el a kívánt sikert.

Kiaknázatlan piaci lehetőségek tárháza: az offline niche marketing

Az internet tömegmozgató ereje kétségtelen: egy sikeres magazin online megjelenése tehát elkerülhetetlen. De mi a helyzet a kisebb, ám annál értékesebb csoportokkal, akiket bizonyos esetekben nehezebb megszólítani? Ilyenkor jöhet szóba a niche marketing, amely a piaci résekre utazik minőségi tartalmakkal. De hogy jönnek ide a magazinok? Mutatjuk! Ahogyan már a cikkünkben említett írásunkban is megfogalmaztuk:

„A targetálásban is hatalmas segítség, ugyanis aki újságot vásárol, bizonyosan érdeklődik az adott téma iránt, így egy-egy jól elhelyezett megjelenéssel biztosak lehetünk abban, hogy termékünk, szolgáltatásunk valódi közönségét találjuk meg, ráadásul a fizetőképes szférából.”

Ha a folyamatos printgyártás nem jöhet szóba, de online már jelen van a magazin, akkor is számolhatunk a módszerrel: nyomtatott különszámokkal, extra vagy ünnepi kiadásokkal olyan értékes, fel nem fedezett területek is lefedhetővé válhatnak, amelyek korábban elképzelhetetlennek tűnhettek az online felületeken.

Kéz a kézben: egymást erősítő platformok

Ráadásul a printek online népszerűsítése további lehetőségeket kínál az olvasók megszólítására, így a két médium tökéletesen működik együtt. Gondoljunk csak a töretlen sikerű Glamour divatlapra, amely minden évben megrendezi a Glamour-napokat: az eseményre egyik lapszámukhoz kuponokat adnak, amelyek kizárólag offline vásárolhatóak meg, online kampányaik mégis minden évben hatalmas elérést hoznak, rengeteg embert késztetnek reakcióra például a Facebook felületén, annak ellenére, hogy nem tölthetőek le a kedvezményre jogosító lapocskák. Aki pedig járt már bevásárlóközpontban az esemény idején tudja: valóban elsöprő erejű a szervezők munkássága.

De nem szükséges feltétlenül ennyire komplex és költséges rendezvénysorozatba kezdeni a siker érdekében: az internet által soha nem látott erősségű eszköz van az a magazinok hírének eljuttatására a kiadók kezében – jó hír ez azoknak is, akik most gondolkodnak lap indításán.

Jó példa még a jelenségre a Forbes magazin, amely 2007-ben ünnepelte 90. születésnapját, hazánkban pedig 2013 óta kapható. A meghatározó szerepű lap leginkább az üzletet érintő témakörökkel foglalkozik. Persze már jóval a digitális bumm előtt „bebetonozták” magukat kategóriájukba, de közel 5 és fél milliós Facebook táboruk korántsem elhanyagolható, és bőven hozzátesz az eladásszámokhoz.  Magyar viszonylatban is remekül teljesítenek social fronton, több mint 92 ezer fő Like-olta az oldalt. Online magazinnal is rendelkeznek, amely szintén jó olvasottságnak örvend, és e három platfrom szorosan integrálása adja a teljes elérést.

De milyen tematika a sikeres?

Ha megnézzük a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség legutolsó felméréseit, látható: a hölgyeknek szánt lapok jó számokkal dolgoznak. Hogy csak egyet említsünk, a Nők Lapja például továbbra is a sikeres magazinok közé tartozik, ráadásul az elmúlt években számos olyan változata is indult, amely további szűkített piacok igényeit elégíti ki (Nők Lapja Psziché, Nők Lapja Konyha, stb.)

A gasztronómiai, lakberendezési, életvitellel kapcsolatos lapok is biztos bázisnak örvendenek, ráadásul a hirdetők számára itt is rendkívül értékes és fizetőképes szféra érthető el, így jövőjük is naposnak jósolható.

Mivel a magyar olvasók továbbra is a nyomtatott médiára szavaznak a szavahihetőséget illetően, a politikai, tudományos, és szakmai lapok is megtarthatják közönségüket.

Az elmúlt negyed év számai a MATESZ kimutatásai alapján:

A lapok jövője tehát bíztató, emellett pedig a marketing szakemberek további térhódítást is predesztinálnak, de a legfontosabb: a siker kulcsa ezentúl is a folyamatos alkalmazkodásban rejlik.

Ha kedvet kapott a magazinindításhoz, az alábbi cikkben kiderül, hogy milyen költségekkel érdemes kalkulálni.

Forrás: Kreatív.hu, Forbes.hu

További cikkek