Nyomdaipari trendek 2018-ban

Üdv 2018-ban! Évkezdéskor mindig izgalmas végiggondolni mi vár ránk az előttünk álló évben. Ebben a cikkünkben megpróbáljuk kideríteni és bemutatni, hogy milyen innovatív nyomtatási technológiák és trendek várhatóak 2018-ban a nyomdaipar és a nyomtatott termékek világában.

Digitális nyomtatás virágzása

[blockquote text=”„Mindig azt halljuk, hogy a nyomda halott, de az igazság az, hogy a nyomtatás nagyon is él és virágzik.”” show_quote_icon=”yes”]

Sok vállalat a válság utáni években a nyomtatott reklámok, kiadványok eltávolításával próbálta a marketing büdzsét csökkenteni. Nagyon hamar kiderült, hogy a nyomtatott marketing anyagok sokkal nagyobb hatással vannak, mint eredetileg gondolták. Ennek a felismerésnek köszönhetően az elmúlt években reneszánszát éli a nyomdaipar és ez a fellendülés folytatódik 2018-ban is! Arról, hogy miért is fontos eszköz a nyomtatott, offline marketing, egy külön cikkben fogunk hamarosan foglalkozni, most a nyomdaipari trendekre fókuszálunk.

Perszonalizált kampányok

Az elmúlt évek egyik legnagyobb trendje a címke és csomagolásgyártás egyedi megoldásai. A kis és nagy vállalatok is nagy hangsúlyt fektetnek a termékeik csomagolására, hiszen ez az, amit a vásárló először meglát, és amiről később is bármikor felismeri a terméket. A csomagolási trendek közül az egyik legfelkapottabb a perszonalizációs promóciók lettek. Jó példa erre a Coca Cola 2013-as „neves kampánya”, ahol idősek és fiatalok, kólafogyasztók és nem fogyasztók is tömegesen vették a nevükkel ellátott üdítős palackokat és posztoltak képeket a közösségi oldalakon. Ebből is látszik, hogy a személyre szabott termék vagy szolgáltatás közelebb áll a fogyasztókhoz, és jobban hat az érzelmeire. A Coca Cola mintájára, több vállalat is belevágott a személyre szabott kampányok világába, többek között az Egyesült Királyságban a KitKat 56.000 különböző arcképes csoki csomagolással vonta be a vásárlókat a promóciójukba.

A digitális nyomdaipar, reagálva a piaci trendekre, jelentős átalakításon megy át és a nyomtatók gyártói egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek olyan innovatív címke- és csomagolási megoldásokra, amelyek mind a profit, mind a fenntarthatóság szempontjából előnyösek. Mivel az összes nyomtatott csomagolás majdnem kétharmadát élelmiszer- és italcsomagolásban használják, ezért fontosak az olyan technológiai megoldások, melyek lehetővé teszik, hogy ezekhez a személyre szabott kampányokhoz vagy kisebb példányszámú megrendelésekhez is költséghatékonyan gyárthassák le a csomagolást.

Ennek köszönhetően 2018-ban várhatóan még jobban kibontakozik a digitális nyomtatás szerepe a nyomdaiparban. Az ofszet nyomtatással szemben a digitális nyomtatás nagyobb teret ad a kisebb vállalkozások és megrendelések számára, így a legnagyobb fellendülés a digitális nyomtatásban várható. Természetesen ez közel sem egyenlő az ofszet nyomtatás hanyatlásával, az továbbra is tartja vezető szerepét. A digitális nyomtatás a kisebb példányszámú, egyedi részletekkel rendelkező munkák megoldásában nyújt új lehetőségeket a megrendelők részére.

Zöld technológia

Másik nagyon fontos tényező, ami évről évre egyre jobban befolyásolhatja a trendek és a technológiák alakulását, hogy a legtöbb vállalat sikeres fenntarthatósági programot szeretne elérni a versenyképességük megtartása érdekében. Kevesebb erőforrás felhasználásával és nagyobb hatékonyság elérésével csökkenthető a gyártás „szén-dioxid lábnyoma”, így várhatóan a vállalatok évről évre, így 2018-ban is egyre nagyobb figyelmet fognak szentelni a zöld technológiák alkalmazására.

Papír- és színtrend előrejelzések

Nosztalgia. Talán ezzel a szóval lehet a legjobban jellemezni a 2017-es évet. A 80-as évek nagy hatású popkultúrája 21. századi köntösbe bújtatva átvette a hatalmat a mindennapjainkban, jó példa erre az Adidas Superstar nagy visszatérése vagy a Stranger Things című sorozat. Nem volt ez másképp a papírok és színek világában sem.

Ahogy arról korábbi cikkünkben írtunk, az évek színtrendjeit általában erősen befolyásolja a Pantone által kiadott év színe. 2017-ben ez a „Greenery” volt, ami egy friss, ropogós és kiugró zöldet takart. A papírok világába nem tudott ez az élénk szín olyan erővel betörni, mint a korábbi évek Pantone színei, ezért inkább olyan tört színek voltak jellemzőek, mint az angol-kék, vadász-zöld vagy oxid-vörös, melyek utoljára a 80-as években élték fénykorukat.

2018 színe az ultraviola lett, ami máris elindult hódító útján. Ezt jól mutatja, hogy az Instagramot azon nyomban elárasztották a szín minden árnyalatát felölelő képek, az öltözködéstől kezdve, a hajszíneken át egészen a lakberendezésig. Egy ennyire jól használható és kombinálható szín biztos, hogy teret fog kapni a papírok és a nyomtatás világában is. Mivel a pasztell színek évek óta uralják a piacot az időszakosan felbukkanó trendek mellett, így alighanem 2018-ban se lesz másképp. Az ultraviola pasztell árnyalata mellett a púderrózsaszín, hamuszürke vagy fakó sárga is remek választás lehet.

Tuti tipp 2018-ra

Az utóbbi évek másik nagy visszatérője a kalligráfia, így ha biztosra akarunk menni, akkor egy megnyerő pasztell lila háttérrel és egy – esetleg irizáló – kiemelkedő szöveggel nem nyúlhatunk mellé!

[social_share show_share_icon="yes"]